Snarøen sjø får ny speiderskøyte
Vår speiderskøyte Spleis stod foran en større oppgradering, som vi ikke fant økonomisk forsvarlig å sette i gang. Vi har derfor besluttet at en epoke i gruppens historie med Speiderskøyta Spleis som vårt hovedfartøy må avsluttes. Det er med stor glede at vi nå kan informere om at vi går til anskaffelse av en ny speiderskøyte. Vi kjøper Speiderskøyta Kyrre, som har vært benyttet av 1. Isegran sjøspeidergruppe i Fredrikstad.
Våren 2020 startet vi arbeidet med å slipe ned dekket og fjerne natemasse på Speiderskøyta Spleis. Vi var klare til å starte driving av dekket og legge ny natemasse i begynnelsen av sommeren. Det var noen dårlige dollbord og fyllstykker, og vi bad båtbyggerne på Sollerud om å skifte disse. Samtidig ble skansekledningen fjernet for at vi skulle få laget ny.
Det ble da konkluderte med at dekket er i generell dårlig forfatning med lekkasjer, råteskader og nedsunkne/hengende partier. Det er råte i spantetopper og skansekledning. Re-legging av dekksplank er eneste løsning for å sette dekket tilbake i god og sikker stand. Det vil også kreve omfattende arbeider på underliggende bjelker og konstruksjon. Dette inkl. bytting av en del rekkestøtter og spantetopper ble estimert til en kostnad på ca. kr. 2,5 millioner.
Det er ikke forsvarlig å påta en slik kostnad. Vi må derfor innse at en epoke med S/S Spleis som vårt hoved fartøy er over. Det er trist å måtte gi slipp på S/S Spleis, men vi må være realister. Vi takker de som stilte opp i våres på dugnad på S/S Spleis. Det ble gjort et omfattende arbeid, men dekksprosjektet utviklet seg til noe annet enn vi forutså. En stor takk også til alle som har lagt ned mange dugnadstimer på Spleis siden 1986.
Vi bestemte oss for at vi måtte se etter et nytt fartøy. Det ble lagt vekt på at det måtte være en båt som kunne ta en hel tropp ut på kveldsturer, være følgefartøy for andre båter, være miljøskapende og kunne være en båt som passet inn i det nasjonale sjøspeidermiljøet. Det måtte være en båt som hadde overnattingsmulighet for helst 9 personer på langtur.
Vi har vurdert seilskøyter og andre båter bl.a. i tre, stål og glassfiber. Utvalget er noe begrenset, men vi fattet tidlig interesse for sjøspeiderskøyta «Kyrre». 1. Isegran sjø (Fredrikstad) har i år kjøpt S/Y Valentine, som er en seilskøyte på 70 fot. Norges største seilskøyte. De hadde derfor lagt ut sin speiderskøyte Kyrre for salg.
Kyrre er en skøyte på 39,5 for (Spleis er på 40 fot). Bygget på Røeds båtbyggeri i Risør (samme båtbygger som Spleis) i 1925.
«Kyrre» er en treskøyte med mye historie, og som egner seg godt til sjøspeiderbruk. Båten ble bygget i 1925, og gikk den gang som fiskebåt fra Langesund. Dette gjorde den i 44 år før den gikk over til å bli lystbåt.
Båten er bygget på tradisjonelt vis, og etter gamle prinsipper. Den er derfor et fantastisk innblikk i maritim kulturhistorie i tillegg til å være en god plattform for å drive sjøspeiding.
Fordi Kyrre har blitt brukt som sjøspeiderbåt er det investert mye penger i sikkerhetsutstyr, og det er gjort betydelige utbedringer de siste årene. Det har bl.a. blitt byttet et hudbord under vannlinjen i baug, dekket er slipt ned, natet om, og pusset/lakket opp, hele riggen (mast og wire) inkl. klyverbom er ny, ny øvre hudplank styrbord baug inkl. svinerygg og løvefot og utskifting av dekksbord akter og reparasjon av kjølen. Det er investert i mye nytt sikkerhetsutstyr. Kyrre deltok bl.a. i The Tallship Races i 2019. Alt av reparasjoner og produksjon av rigg er gjort av Maritime Center Fredrikstad.
Vi har hatt Kyrre på slipp hos Maritime Center Fredrikstad i høst og har vurdert Kyrre til å være en skøyte i god stand, og besluttet at det var en skøyte vi ønsket.
Vi har nå fått finansiert kjøpet av Kyrre. Anskaffelseskostnaden vil være ca. kr. 600 000, inkl. de arbeidene som er utført på Isegran i Fredrikstad (Maritimt Center) i høst.
Dette finansieres med kr. 300 000 i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og kr. 100 000 i støtte fra «Obos gir tilbake». Resten ca. kr. 200 000 er oppsparte midler i speidergruppen.
Kjøpet vil bli gjennomført i januar 2021, og vi vil da ta Kyrre hjem til Sollerud.
I vinter vil vi selv utføre vedlikeholdsarbeider om bord.
Vi ser frem til at våre speidere til neste år, igjen kan være med på kveldsturer og langturer med en seilskøyte. Vi gleder oss veldig til dette.
Ønsker du å få mer informasjon om vårt bytte av båt, så se dette dokumentet: Ny skøyte i Snarøen sjø